Der er igangsat et nyt projekt for at få øget fokus på bevægelse og trivsel på Erhvervsakademi MidtVest. Første modul i projektet er netop afsluttet, og det var en succes.
Af Cecilie Grønning Krieger
Nu starter det nye projekt ”Bevægelse i pædagogikken” på Erhvervsakademi MidtVest. I går blev første modul afholdt for underviserne, og det var en succes, synes Hans Jørgen Skriver, der er uddannelseschef for de merkantile uddannelser. Han var én af ud af fem undervisere, som deltog på kurset.
Øvelserne, som de lærer på kurset, har alle fokus på bevægelser og sanser, som skal styrke sammenholdet og kommunikationen blandt eleverne. Det kan være en stafet med spillekort eller en kreativ øvelse med et A4-papir. Hans Jørgen Skriver tror, at øvelserne vil åbne op for en god snak om, hvordan de studerende arbejder sammen. Om de kun tænker på dem selv, eller om de formår at samarbejde.
”Det er ikke sådan, at vi bliver en idrætshøjskole. Vi skal have set på, hvordan det rent faktisk kan give et løft til undervisningen, så det ikke bare bliver et frikvarter,” siger han.
At styrke samarbejde og sammenhold i klasserne har været en af grundene til, at projektet blev startet. Mange har siddet hjemme i lang tid, så det er vigtigt, at underviserne er opmærksomme på, hvordan de unge lærer at kommunikere med hinanden igen, fortæller han.
Ekstra fokus på trivsel
Der har været meget fokus på bevægelse i grundskolerne, men ikke på de videregående uddannelser. Derfor tog Ehvervsakademi MidtVest kontakt til DGI for høre, om de kunne hjælpe med at få det fokus udbredt blandt deres undervisere. Nu bliver der lavet tre moduler for fem undervisere, som efterfølgende skal inspirere de andre undervisere. Det fortæller Lise Wessel Christensen, som er kommunikations- og studieadministrationschef ved Erhvervsakademi MidtVest.
Erhvervsakademiet har flere afdelinger med en bred række uddannelser, som bl.a. serviceøkonom, datamatiker og laborant. De fem undervisere, som deltog på første modul, er fordelt på de forskellige uddannelser og afdelinger, så det kan nå bredt ud.
Selvom det er en ny tilgang til undervisningen, er Lise Wessel Christensen ikke bekymret for, at det vil fjerne fokus fra undervisningen. Det kan ifølge hende nærmere styrke indlæringsevnen blandt de studerende.
Projektet kan teste de studerendes grænser
Underviserne, som deltog i kurset, havde en lille frygt for, at det ville fjerne fokus fra undervisningen, men derfor glædede det også uddannelseschefen for de merkantile uddannelser, Hans Jørgen Skriver, at der var en god snak om, hvordan det skulle bruges i praksis.
“Der vil selvfølgelig være nogle studerende, som slet ikke synes, det passer til dem, men nogle gange skal man også teste sine grænser” siger han.
Der er ifølge ham et arbejdsmarked, hvor der er fokus på at være omstillingsparat og agil. Derfor kan det være vigtigt at skubbe de studerende ud i uvante situationer, som kan vise dem, hvordan de vil agere i det. Hans Jørgen Skriver glæder sig til at bruge de nye redskaber, når de studerende for alvor vender tilbage til skolen i næste uge.