Efter blot fire dage som etableret medie, har HolstePost meldt ud, at mediet er nødsaget til at lukke ned. Det Holstebro-baserede medie giver underviserne på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole skylden for beslutningen.
Af Oliver Morell
TV Midtvest og Dagbladet Holstebro-Struer sidder tungt på den journalistiske trone i Holstebro. Det har det nye lokale medie HolstePost erfaret på den hårde måde. Efter fire dage drejes nøglen om, da HolstePost har valgt at lukke ned. HolstePost redaktør, Katrine Dige Houmøller, udtaler, at det ikke er med hendes gode vilje, at mediet må lukke ned, men at beslutningen kommer fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Der er nemlig ikke plads til både skole og lokaljournalistik for de studerende.
”Vi fortsætter som redaktion i næste uge, men ikke i HolstePost. Det er simpelthen vores undervisere, der siger, at vi skal tilbage på skolen. HolstePost lukker i et halvt år, og så sender jeg nogle andre rigtig dygtige journalister ud for at arbejde i Holstebro by”, siger Katrine Dige Houmøller.
Underviser ser nedlukning som et win
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole er blevet informeret om kritikken, og underviseren på skolen, Mette Stentoft, er ikke helt enig i kritikken. For selvom hun er imod et fuldtidsjob ved siden af skolen, mener hun ikke, at der er noget, der stopper de studerende i at tage til Holstebro i weekenden for at lave lokale nyheder. Hun kalder dog udtrykket fra de studerende for et win.
”Ind i mellem når man tager en uddannelse, er det meget godt at få noget undervisning på den skole, man har valgt at gå på. Jeg tager det som et udtryk for, at de studerende har fået meget ud af den her uge, og ser det faktisk som et win”, udtaler Mette Stentoft.
Stolt over indsatsen
På relativ kort tid har HolstePost bidt skeer med de andre etablerede medier i Holstebro. Med flere hundrede følgere på de sociale medier, når HolstePost også ud til over 3000 personer hver gang en historie deles. Det har haft indflydelse på mediebilledet i byen. Et par af de nyheder som mediet har breaket, er blevet opsnappet af de konkurrerende medier. Her har det dog haltet med at få en betaling ud af deres arbejde, hvilket har haft en indflydelse på økonomien.
”Mediet har ikke nogen penge. Ulempen er, at vi ikke har tjent nogen penge. Vi går op i god journalistik. Vi går op i at vores nyheder er nytænkende og aktuelle. Det giver ikke penge, men det giver god omtale. Og det er det vigtigste for os”, fortæller Katrine Dige Houmøller.
Konsekvenserne af at foretrække god omtale frem for penge blev altafgørende for HolstePosts fremtid, der nu siger farvel til alle de lokale holstebroere.